Kymönkosken TaideKesä

Hanellin suvun juuret Kymönkoskella 3.-30.7.2023

Näyttely avoinna päivittäin klo 12-18, Kymönkosken nuorisoseurantalo, Kellantie 9, 44640 Kymönkoski

Monipuolinen tapahtumakuukausi tuo esiin Hanellin suvun juuret Kymönkoskella

Kymönkosken nuorisoseurantalolle kootaan heinäkuun ajaksi näyttely, jossa on kattaus musiikkia, tarinoita ja valokuvia moniäänisen Hanellin suvun jäsenten elämästä. Suvun merkityksellisin kymönkoskelainen henkilö on ollut opettaja, uistintehtailija K.W. Hanell (1847-1916). Näyttelyssä on esillä viiden sukuhaaran tarinalliset sukutaulut ajasta Kymönkoskella. K.W. Hanellin elämästä ja tekemisistä kerrotaan itsenäisessä omassa taulussa kuvineen, kuten myös Volter ja Agnes Hanellin aikalaistarinoita ja kuvia Koskelasta.

Musiikki- ja tanssiesityksiä nähdään screeniltä

K.W. Hanellin 1889 säveltämän ”Keski-Suomen Marssin” nuotit löytyivät sattumalta tätä kesänäyttelyä koottaessa ja heinäkuussa kuullaan oletettavasti kantaesitys tuosta sävellyksestä. K.W:n merkintä nuoteissa on, että teos ”soitettava uruilla juhlallisesti”. Pentti Reinikainen on sovittanut sävellyksestä oman versionsa yleisölle kuultavaksi ja soittaa sen itse kotistudiossaan. Suvun edesmenneiltä julkkiksilta, tangokuningas Kari Piiroselta ja iskelmälaulaja Vuokko Piiroselta kuullaan poimintoja levytyksistä. Myös nykypolven esityksiä nähdään screenillä mm. musiikkia Teemu Harjukarin keikalta, Minja Aho & The Love Supremes-cover bandilta, kuorolaulua sekä yksittäisiä lauluesityksiä. Erika Messo-Karhu on tehnyt koreografian nykytanssiteokseen, jonka hän myös itse tanssii.

Esillä myös kuvataiteita

Kymönkosken nuorisoseurantalon juhlasalissa on hyvät puitteet tuoda esille maalauksia ja veistoksia. Hanellin suvun jäsenten kuvataiteellista luovuutta esitellään K.W. Hanellista alkaen. K.W. sai aikanaan opetusta itseltään taiteilija, professori Vilho Sjöströmiltä (1873-1944), joka oli säännöllinen vieras tuolloin Koskelan talossa. Esillä näyttelyssä on myös jäljennös V. Sjöströmin taulusta ”Pilvinen päivä”, jonka alkuperäinen taulu kuuluu nykyään Ateneumin kokoelmiin. Nähtäville on koottu jälkipolvilta muotokuva- ja maisemamaalauksia, mm. Arvo Hanellilta ja Vuokko Piiroselta. Näyttelyyn kutsuttu vieras, taiteilija Juhani Vierimaa tuo esille maalauksia ja veistoksia.

Vapaaehtoinen pääsymaksu.

Aikaisempia näyttelyitä

Vuodelta 2015

Aikaisempia näyttelyitä